onsdag 29. desember 2010

Ellen Karins minnealbum

Heisann!

Å huttetu, nå er det kaldt her på Hedemarken igjen. Men helt perfekt å sitte inne med fyr i ovnen og scrapping på planen.

I dag er det min tur til å vise dere hvordan jeg har laget mitt minnealbum fra en solvarm strand i Florida. Sterk kontrast til dagens vær her hjemme i Norge, men desto deiligere å mimre tilbake.


Det ferdige albumet blir ca 6 x 5.5 inch stort. (15 x 14.5 cm)


Slik gjør du:
 Begynn med et 12 x 12 ark. Skjær av evt. kanter som gjør arket større. Arket bør ikke være for stivt da det kan "sprekke" når du bretter. Brett arket (på tvers av mønsteret) ved 3 inch og 8.5 inch. Har du ett brettebrett er det perfekt å bruke dette.

 Du vil nå få en halv inch overlapp.

 Lim sammen med dobbeltsidig tape langs hele kanten. Bruk en bonefolder og press brettene godt ned slik at arket blir flatest mulig.

 Lag flere sider på samme måte. Jeg har brukt 3 ark til mitt album. Det gir 6 sider i det ferdige albumet.

 Nå skal alle arkene brettes på midten igjen.
Jeg synes også det er en fordel å lage en brettestrek en halv inch på hver side av midten. Dette gjør at albumet blir lettere å bla i.

 Lag hull i alle arkene til bånd for å knytte sidene sammen. Jeg bruker ca 3 inch. avstand mellom mine hull. Gjør det likt på alle sidene.

Legg sidene inn i hverandre og tre i båndet i "ryggen" på albumet. Det kan nå være behov for å renskjære litt fordi de midterste sidene kan stikke litt lenger ut en de ytterste. Det er litt avhenging av hvor tykke mønsterark du har brukt. Til slutt kan det være en fordel å legge albumet litt i press for å få det litt "flatere".

 Nå er det tid for å lage "tags" til å putte inni lommene i albumsidene. Mine tags har størrelse 5 1/4 inch x 5 3/8 inch. Jeg har laget hullforsterkere av sirkler kuttet ut med QK squeeze-tanga mi. Har deretter klippet hull til å tre i bånd. Jeg har valgt å lage 6 tags, men du kan gjerne ha flere tags i hver lomme hvis du ønsker det. Disse tagsene er supre til å skrive litt mer utfyllende tekst, eller få med flere bilder dersom du ønsker det. Du kan jo også putte billetter el.l. direkte inn i lommen.

Så - da er albumet klart til å dekoreres med bilder og pynt. Når det gjelder pynting av slike minialbum synes jeg det er greiest med ganske "flat" pynt - som rubons og QK. Dette albumet skal bli et lite minnealbum fra jula 2010, derfor er det ikke ferdig dekorert ennå. Her skal jeg skrive inn litt om hva vi har gjort de forskjellige juledagene, hva vi fikk til jul, hvem vi hadde besøk av osv. Kjekt å ha lett for hånden når jeg lurer neste jul. :)


Håper dere også finner litt scrappetid nå i romjula. Hvorfor ikke slenge dere med på våre utfordringer? Kanskje har dere lyst til å prøve dere på ett av "våre" minialbum, eller kanskje har du din egen måte å lage minialbum på? Det er fortsatt mulig å delta helt fram til midnatt søndag 2. januar. Og i morgen - torsdag - kommer det også en ny utfordring, så følg med.

I morgen skal vi Kreative Krumspring jentene møtes til romjulsscrap her hjemme hos meg, og planlegge våre aktiviteter utover våren. Og det gleder jeg meg veldig til. Kanskje du har noen gode tips eller idéer til oppgaver vi kan ha. I såfall er det fritt fram å sende oss en mail. Vi er alltid glade for tilbakemeldinger.


Ha ei fortsatt god romjul!


 

2 kommentarer:

Marianne/skorpionen sa...

Tusen takk for et supert tips og tutorial. Har man ikke slik BindItall så er jo dette like så bra :)
Kos dere med romjulsscrap og godt nytt år til dere alle!
Og til deg - lykke til fremover :)
Klemmer
Marianne

Aquarell sa...

Dette var et kjempeflott og enkelt minialbum! Tror jeg må prøve å lage et slikt. :)