mandag 27. desember 2010

Gros minialbum

Jeg må nok innrømme at sjøl om jeg har samlet på ulike minialbum i mange år, så er dette det første som jeg faktisk har gjort ferdig. Før så så jeg ikke helt vitsen med de, men nå er jeg litt hekta. Det er en fin måte å dokumentere livets mange små begivenheter og man kan enkelt inkludere både mange bilder og mye tekst, eller lite tekst, alt etter hva man ønsker. 

Mannen min og jeg var på en tur til Gdansk tidligere i høst, og det er det er denne turen som er tema for mitt minialbum. Når vi har vært på større reiser har jeg vanligvis lagd egne 12x12 album, men for en helgetur så passer ikke det. Jeg ville vise hele turen på en veldig enkel måte, slik at jeg heller kan scrappe enkeltbildene senere uten å tenke på å måtte dokumentere hele turen.
Utgangspunktet mitt var et chipboard-album med fem sider.
Jeg er usikker på hvem som har lagd akkurat dette albumet, da jeg har hatt det uten emballasje i en lang tid, men Maya Road, Bare Elements og andre har slike album.

Jeg er utålmodig, så jeg ville lage albumet så enkelt som mulig, for å være sikker på at jeg faktisk gjorde det ferdig.
Først valgte jeg de bildene jeg ville ha, og skrev ut disse. Jeg brukte flytende lim og limte et bilde på ulike sider.


Det er viktig at du tenker litt igjennom hvordan du vil ha albummet, for når bildene først er limt på plass så låser det litt albumet vil bli. På bildet har jeg brukt FabriTac-lim, men jeg brukte også ZipDry på andre sider. Begge limene tørker veldig fort, så det er viktig å ikke nøle (å stoppe for å ta bilde var ikke veldig smart for å si det sånn...). Jeg brukte lim på hele flata, for å være sikker på at bildene ville sitte ordentlig.

Bildene klipte jeg til før jeg limte de på.
Det holder å klippe sånn nogenlunde, og så tilpasses sidene ordentlig med fil etterpå.
De sidene som jeg har hatt mønsterark på fant jeg ut at det var like greit å lime fast papiret, la sidene tørke ordentlig og så file for å få frem de buede kantene.
Filing/pussing er egentlig et lite juksetriks fordi det gjør at det er enklere å få sidene riktig, samtidig som de blir litt røffe i kantene og dermed ser man ikke så lett om noe ikke er gjort helt pent.


Når jeg filte til arket så brukte jeg kanten på chipboarden til å file mot, og så fikk jeg etterhvert en revne i papiret som jeg kunne rive etter. Til slutt pusset jeg kantene slik at de ble lysere/slitt rundt det hele.

Foran og bak albumet har jeg brukt transparenter fra Hambly. Det er for å gi det litt mer beskyttelse mot riper, samtidig som det gjør det litt mer "ferdig".



Jeg tok utgangspunkt i de røde bygningene på bildet, og den rødbrune fargen på den varme sjokoladen (som forøvrig var helt _FANTASTISK_ god!) på det ene bildet, og tok denne fargen igjen på sidene med tekst og i dekoren jeg har brukt.


På tekstsidene har jeg lagd en liten "rute" med "overskrift". Denne er like stor på alle sidene, men har ulik plassering, slik at albumet blir helhetlig, men ikke forutsigbart når man blar om sidene.
Jeg har også brukt lik fonttype på klistremerkene som er brukt på "overskriftene", men de er i like farger.


Jeg ville pynte albumet veldig enkelt, fordi bildene her utgjør så mye og det er de som skal være i fokus. Jeg ville også ha helt flat pynt, fordi jeg ville holde albumet flatt og jeg ville ikke ha noe som kunne ripe opp sidene. Valget falt på klistremerkeborder fra Basic Grey. De tok igjen rødfargen som jeg har brukt på tekstsidene, de passet til bildene og samtidig utgjør de en litt mer moderne kontrast til middelalderstilen fra Gdansk. Klistremerkene er brukt på alle bildene, for å binde albumet sammen.


 Og fordi man ikke klarer å la være, ble det til slutt bundet på litt bånd, noen charms og litt perler på ringen som holder albumet sammen:)

Håper dette kan inspirere noen til å kaste seg ut på utfordringen vår...
Det er ennå noen dager igjen til fristen 02. januar.

Og jeg... Jeg er igang med mitt minialbum nr 2 :)


Ingen kommentarer: