tirsdag 21. desember 2010

Wenches minibok



Min minibok er ganske enkel og lage, og ikke minst, så har den mange muligheter. Den kan brukes som et vanlig bursdagskort, eller et album eller , - slik som jeg har gjort. En bok med visdomsord. Denne gangen med Ole Brummsitater.
Jeg begynner med 6 ark i 6x6 ". Disse nydelige arkene fikk jeg i min adventskalender fra Gro, og disse passer ypperlig. De er i samme serie, men har ulike nyanser. Ellers bruker jeg vanligvis samme type ark til denne miniboka. Det er også fint å bruke 4 ark fra samme, og ha ulik framside og bakside.
Så starter bretteprosessen. Etter jeg fikk meg brettebrett, så er dette en enklere sak, men går fint uten også.

Jeg har lagd brettekanter, slik at det blir 16 ruter på arket, eller på brettebrettet; brett ved 1,5", 3" og 4,5".
Med mønstersiden opp, brett spissene inn mot midten, og brett ut igjen, - snu mønsteret ned mot bordet.
Brett inn ørene, eller hjørnene, heter det vel. Disse kan limes, men denne gangen brukte jeg stødige mønsterark slik at dette var unødvendig.
Så begynner det biten som jeg glemmer mellom hver gang jeg lager denne. Det er litt enklere å brette hvis du gjør firkanten i midten litt tydeligere før den siste brettingen. Ørene skal danne en diamantform i firkanten. Slik:



Bruk et bein eller noe for å glatte ut brettene med slik at du får en flatere overflate.

Gjenta på alle 6 arkene:

Så lager jeg selve innholdet i miniboken. Disse "lappene" kan pyntes, stemples og gjøres klar før du trer de inni lommen. Obs, husk denne diamantformen som tar bort noe av firkanten.


Så putter jeg disse firkantene inni lommen jeg har brettet:

Og slik sitter det sammen, - uten lim.

Gjenta med de andre lommene:


Da gjenstår det å sette sammen sidene i boken. Det gjør jeg med kartongfirkanter 2"x2". Lag gjerne brettekant på dem før du fester dem, slik blir det enklere å brette sidene.



Fest disse firkantene med dobbelsidig tape på en side. Sett så disse firkantene inni kløften, inni bretten som er i siden. Slik limer jeg sammen sidene i boken, og lager et trekkspillalbum av det. Bruk gjerne bonefolder til å trykke sammen sidene slik at de ikke buler for mye.


For å få boken til å holde seg samlet fester jeg et bånd med dobbelsidig tape inni kløften på den bakerste siden, for så å knytte sløyfe på forsiden.
Slik blir boken!

I tillegg har jeg lagd en boks som miniboken kan ligge i, og den boksen kan jeg vise deg senere hvis du har lyst.


Denne boken har jeg fylt med Ole Brummsitater og fine strektegninger, som jeg har hentet fra en bok. En fin liten venninnegave, eller rett og slett til egen oppmuntring.
- og jeg har ikke pyntet så mye, -men det er fritt fram.




Lykke til  - til den som vil prøve seg.



1 kommentar:

maska sa...

Ei nydelig bok som kan brukes til mange anledninger.
Takk for at du deler.
Ha en fin dag.